Tuesday, 26 November 2013

Tugasan microsoft access

 1.DEFINISI PANGKALAN DATA
1. Definisi :-

Pangkalan Data ialah sekumpulan data atau maklumat mengenai sesuatu topik atau tujuan tertentu yang mempunyai hubungan logikal di antara satu sama lain.

Ia disimpan sebagai satu sistem simpanan data yang tersusun dalam bentuk elektronik bagi memudahkan proses capaian oleh satu atau lebih aturcara penggunaan.

Rujukan: kamicikguit.blogspot.com/2012/12/definisi-pangkalan-data-pangkalan-data.html




2. Fungsi-fungsi Sistem Pengurusan Pangkalan Data.
2.1 Fungsi/ kelebihan Pangkalan Data:

1. Penyimpanan, Capaian Dan Kemaskini
Sistem Pengurusan Pangkalan Data (DBMS) menyediakan perkhidmatan seperti penyimpanan, capaian dan pengemaskinian data dalam pangkalan data.

2. Menyediakan Katalog Percuma
Sistem Pengurusan Pangkalan Data (DBMS) menyediakan suatu katalog yang mengandungi maklumat tentang data dan katalog yang boleh dicapai oleh pengguna.

3. Menyokong Transaksi
Transaksi adalah suatu unit kerja yang mengandungi beberapa arahan pengemaskinian terhadap data

4. Kawalan Keserentakan
Sistem Pengurusan Pangkalan Data (DBMS) memastikan pangkalan data dikemaskini dengan tepat jika ramai pengguna mengemaskinikan pangkalan data secara serentak

5. Pemulihan Daripada Kegagalan Sistem
Sistem Pengurusan Pangkalan Data (DBMS) menyediakan kemudahan untuk memulihkan pangkalan data apabila berlaku kerosakan

6. Hak Kuasa
Kemudahan ini untuk memastikan orang yang berhak sahaja dibenarkan untuk memcapai data

7. Perkhidmatan Integriti
Perubahan data mesti mengikut kekangan atau syarat yang telah ditentukan. Kemudahan ini adalah untuk menjaga ketetapan data

8. Perkhidmatan Utiliti
Kemudahan yang disediakan untuk menyelenggara pangkalan data melalui penyuntingan data, penghapusan rekod, membina fail-fail baru dan sebagainya.

rujukan: kamicikguit.blogspot.com/2012/12 kelebihan-pangkalan-data.html


2.2: CONTOH-CONTOH KEGUNAAN:

2.2.1: Menempah bilik hotel secara online






Dengan adanya sistem tempahan bilik hotel secara online ini, ia dapat memudahkan dan menjimatkan masa pengguna tanpa pergi ke hotel tersebut.


2.2.2 : Sistem e-perbankan









Perbankan Internet menawarkan cara yang lebih mudah dan cepat untuk membuat urusniaga perbankan anda. Sekiranya anda mempunyai komputer dengan akses Internet, pelayar Internet dan telah mendaftar untuk kemudahan perbankan Internet dengan institusi perbankan anda, anda boleh menjalankan perbankan Internet dari mana-mana sahaja di seluruh dunia.

Dengan perbankan Internet, anda boleh:
  • Menyemak baki akaun dan penyata akaun dalam talian 
  • Mengemukakan permohonan dalam talian untuk akaun baru, kad kredit atau kemudahan pinjaman 
  • Membuat pelaburan deposit tetap 
  • Memindah wang di antara akaun (milik sendiri dan pihak ketiga) 
  • Membayar bil, kad kredit, pinjaman dan premium insurans 
  • Membuat, meminda atau membatalkan arahan tetap 
  • Memohon buku cek dan penyata akaun 
  • Menyemak status cek
  • Memohon arahan menghentikan pembayaran cek 
  • Memohon draf bank dan pemindahan telegraf 
http://anysidayu.blogspot.com/2013/11/perbankan-internet-penting-untuk.html

MICROSOFT ACCESS

KEGUNAAN:
· untuk membuat program aplikasi persediaan barang
· untuk membuat program aplikasi gaji pegawai
· untuk membuat program aplikasi kehadiran

Fungsi microsoft office access 2007 adalah sebagai pembuat program aplikasi sebuah data untuk kegunaan sehari –hari. Dengan microsoft access anda dapat merancang dan mengolah database yang saling berkaitan.

Rujukan : pengemarsemua.blogspot.com/2011/12/fungsi-microsoft office-access-2007.html1.

3. Fungsi :
3.1 : table

1.Table adalah objek utama dalam database yang digunakan untuk menyimpan sekumpulan data sejenis dalam sebuah objek. Table terdiri daripada :
a. Field Name : atribut dari sebuah table yang menempati bahagian kolum.
b. Record : Isi dari field atau atribut yang saling berhubungan yang menepati bahagian baris.

 3.2 : Query(SQL/StructuredQueryLanguage)
Query adalah bahasa untuk melakukan manipulasi terhadap database. Digunakan untuk menampilkan, mengubah, dan menganalisa sekumpulan data. Query dibahagikan kepada dua iaitu :
a. DDL (Data Definition Language) digunakan untuk membuat atau mendefinisikan objek-objek database seperti membuat table, relasi antara table dan sebagainya.
b. DML (Data Manipulation Language) digunakan untuk manipulasi database seperti : menambah, mengubah atau menghapus data serta mengambil informasi yang diperlukan dari database.


3.3 :  Form
Form digunakan untuk mengawal proses kemasukan data (input), menampilkan data (output), memeriksa dan memperbaharui data.

3.4: Report
Form digunakan untuk menampilkan data yang sudah dirangkum dan mencetak data secara e
a. DDL (Data Definition Language) digunakan untuk membuat atau mendefinisikan isi database seperti membuat table, relasi antara table dan sebagainya.
b. DML (Data Manipulation Language) digunakan untuk manipulasi database, seperti : menambah, mengubah atau menghapus data serta mengambil informasi yang diperlukan dari database

4 : KEGUNAAN / TUTORIAL:

4.1 :TABLE:





Adapun langkah-langkah pembuatannya adalah sebagai berikut :

1. Buka Aplikasi Microsoft Access Di Komputer/Laptop Anda

2. Buatlah table dengan nama Jurusan, Mahasiswa, Matakuliah Dan Nilai Khusus untuk table Nilai Tidak menggunakan Primary Key

3. Setelah Table diatas telah dibuat selanjutnya clik Database Tools kemudian pilih Relationship.

4. Pada halaman Show Tabel blok semua table atau beberapa table yang akan direlasi/dihubungkan kemuidan clik Add setelah itu clik close ( Apabila Halaman Show Table Tidak Muncul anda dapat menclik show table pada menu )

5. Langkah selanjutnya hubungkan antara table caranya clik Tahan field NIM Pada Table Mahasiswa kemudian drag ke table Nilai tepat pada field NIM

6. Pada Halaman Edit Relationships centang Enforce Referential Integrity kemudian clik create
7. Langkah Selanjutnya Drag field KODE_JUR pada Table Jurusan ke table Mahasiswa Tepat di field KODE_JUR, Drag Field KD_MATKUL pada Table Matakuliah tepat di Filed KD_MATKUL Pada Table Nilai (Caranya Seperti Langkah No 5 diatas) maka hasilnya seperti pada gambar dibawah ini. jika telah selesai close kemudian simpan

8. Kemudian Masukkan Record tiap-tiap table.

9. Untuk melihat Hasilnya Clik Tanda + (Plus) tepat disamping kiri sehingga menjadi tanda – (minus)

RUJUKAN:http://lembar200.blogspot.com/2013/10/cara-membuat-relationships-pada.html


4.2 : Membuat Query


Berikut ini adalah langkah-langkah membuat Query dengan Query Wizard :

1. Buka File DataBase yang dimiliki kemudian pilih Toolbar Create kemudian
klik Query Wizard.

2. Kemudian akan muncul kotak New Query, lalu pilih Simple Query
Wizard, klik Ok.

3. Kemudian pilih pilih tabel yang diperlukan pada perlukan pada pilihan
Tabel / Query.

4. Keterangan :
Klik > untuk memilih field yang diperlukan dalam Query.
Klik < untuk membatalkan.
Klik >> jika memerlukan semua Field yang ada.
Pilih Field NIM, Nama dan IPK

5. Klik Detail Show Every Field of Every Record atau Summary.
Kemudian klik Next akan muncul jendela baru kemudian beri nama pada
Query yang telah dibuat dan pilih Open The Query to View Information,

6. Klik finish

4. 3 :  Membuat Form



Form digunakan untuk berinteraksi dengan data pada layar, agar data yang kita isikan pada tabel tadi terlihat pada form. Langkah-langkahnya :

1. Klik Create

2. Pilih More Forms

3. Pada Form Wizard, pindahkan Field-fieldnya, lalu next

4. Pilih layout form (layout dibawah menggunakan Columnar) klik next

5. Pilih gaya tampilan form (tampilan dibawah menggunakan gaya Flow) lalu next

6. Klik Finish


4.4 : Membuat Report


Report digunakan untuk mencetak hasil. Langkah-langkahnya :

1. Klik Create

2. Pilih Report Wizard

3. Pada Form Wizard, pindahkan Field-fieldnya, lalu next

4. Urutkan seperti keinginan, klik next

5. Pilih gaya tampilan report (tampilan dibawah menggunakan gaya Urban), lalu next

6. Klik Finish

http://themelinx.wordpress.com/2011/11/19/cara-membuat-tabel-query-form-dan-report-pada-microsoft-office-access-2007/


Kesimpulan:

MS access memudahkan semua kerja penyimpanan data dalam pelbagai bidang samaada di sekolah, di institusi pengajian tinggi ,perbankkan dan lain-lain.

Rujukan: trisaputra 1996.blogspot.com/2012/11 pengertian-microsoft-access-html.

2 comments:

  1. gan bisa bantu ane gak?
    saya ada 2 tabel
    tabel pegawai terdiri dari nik, nama, alamat, jabatan
    tabel absen terdiri dari ijin, sakit, telat
    kemudian saya mau bikin query,didalam query itu mengambil kolom nama dari tabel pegawai dan kolom ijin dari tabel absen
    syaratnya= apapun yg saya input di kolom nama di tabel pegawai harus otomatis muncul semua di kolom nama pada tabel hasil query (muncul semua yaa bukan dalam bentuk combobox ato list box)
    tqyuu bgt gan kalo bisa bantu

    ReplyDelete
  2. ada video klip x mcmna nk buat kehadiran murid menggunakan mc.acces

    ReplyDelete